نرم افزار کورل وسیستم موردنیازآن
نرم افزار کورل وسیستم موردنیازآن

نرم افزار کورل( corel) از مهم‌ترین و پرکاربردترین نرم افزارهای طراحی گرافیک است. این نرم افزار،برای طراحی ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی این نرم افزار و سیستم مورد نیاز آن بپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

نرم افزار کورل چیست وسیستم موردنیازآن

corel draw چیست؟

نرم افزار کورل را میتوان بهترین نرم افزار طراحی تصاویر و شکل های برداری در ابعاد و اندازه های مختلف دانست . هم چنین این نرم افزار میتواند انواع تصاویر، شکل ها و وکتورهای گوناگون را با بهترین کیفیت و با زیبایی چشم نواز طراحی و ویرایش کند.

این نرم افزار قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و همانند ایلوستریتور دارای محیط وکتور یا برداری است.اندازه تصاویری که با کورل طراحی میشوند را میتوانیم بدون از دست دادن کیفیت آن ها به ابعاد بسیار بزرگ تغییر دهیم . و این بخاطربرداری بودن این نرم افزار است. کورل علاوه بر تصاویر برداری، از تصاویر پیکسلی هم پشتیبانی میکند.

نرم افزار کورل چیست وسیستم موردنیازآن

از کورل درکجا استفاده میشود؟

میتوان گفت تقریبا همه تابلوسازان از نرم افزار کورل در طراحی تابلوهای حروف برجسته چنلیوم، برش شبرنگ و روزرنگ و استیکر، تابلو های ال ای دی، ساخت لوگو، طراحی تراکت ها و …. استفاده میکنند. لیزرکاران هم مثل تابلوسازان فایل ها، نوشته ها و شکل های خود را با این نرم افزار طراحی و برای برش آماده میکنند.بسیاری از گرافیست ها و کسانی که در طراحی تصاویر و شکل های برداری در ابعاد کوچک تا ابعاد بسیار بزرگ فعالیت میکنند از این نرم افزاراستفاده میکنند .

«تاریخچه نرم افزار کورل»

در سال ۱۹۹۰ شرکت کورل در کانادا با هدف طراحی نرم افزارهای گرافیکی افتتاح شد.مهندسان این شرکت تلاش کردند نرم افزاری را طراحی کنند که برنامه تصویرسازی آن در یک محیط برداری باشد. این شرکت با ساخت نرم افزار CorelDraw توانست نام خود را به گوش تمام جهانیان برساند. امروزه این شرکت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین شرکت‌های نرم افزاری در دنیا شناخته میشود.

نرم افزار کورل چیست وسیستم موردنیازآن

هم چنین باید بدانید که این نرم افزار دارای محیطی ساده و در عین حال با امکانات زیاد است و توانسته است در کنار نرم افزارهای فتوشاپ و ایلوستریتور، در بین طراحان گرافیک محبوب شود.

کورل با برنامه های دیگر

از ویژگی های بسیار عالی این نرم افزار امکان کار با برنامه های مختلف دیگر است و با استفاده از این ویژگی می توان کارهای طراحی را در مراحل مختلف و به آسانی به انجام رساند. از جمله برنامه هایی که امکان ارتباط با نرم افزار کورل را دارند می توان به نرم افزار Corel PHOTO-PAINT اشاره کرد. تصاویر ایجاد شده در نرم افزار کورل با فرمت های گوناگونی مانند PNG و CDR ذخیره میشود که از آن ها می توان در نرم افزار ادوبی ایلوستریتور هم استفاده کرد.
این فرمت ها در نرم افزار کورل با تصاویر متنوع دیگر در سایر نرم افزار ها کارایی دارند و سبب ایجاد همکاری آسان میان طراحان می گردند.

مهم ترین ابزار های کورل

  • PICK TOOL : با استفاده از این ابزار شما می توانید آبجکت ها را جابجا کرده و آن ها را انتخاب نمایید.
  • Angular Dimension Tool : ابزاریست که به شما این امکان را می دهد تا با سه نقطه خطوط زاویه دار رسم کنید. چنین نشانگرهایی با دادن اندازههای دقیق، شما را از ابعاد اشیا موجود در سند مطلع می کنند.
  • SHAPE TOOL : با این نرم افزار بافت های تصاویر را ایجاد و طراحی نماید.
  • Arrow Shapes: انواع کاملی از فلشها برای استفاده در سندتان در دسترستند و به راحتی با ابزار Shape و Pick و میانبرهای متنوع قابل اصلاح هستند.
  • CORP TOOL : با این ابزار می توانید بخشی از تصاویر خود را برش و کات کرده و آن ها را پاک نمایید.
  • Artistic Media: این میانبر هسته مرکزی برای تمام چیزهاییست که مرتبط با ابزارArtistic Media tool هستند. با چنین ابزار مهربانی انواع مختلفی از ابزارها را سازماندهی، خلق و با آنها کار کنید.
  • ZOOM TOOL : همانطور که از اسم آن مشخص است از طریق آن می توانید تصاویر را بزرگ نمایید.
  • Artistic Media Tool : این ابزار همانند انواع مختلف قلم موها عمل می کند. می توانید قلم موهای نقاشی، برداری، اسپری ای و موارد دیگر را به وجود آورید. برای کنترل و مدیریت بهتر، همزمان از میانبرArtistic Media docker استفاده کنید.
  • FREE HAND TOOL : یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ابزار در این نرم افزار می باشد که کاربران می توانند امکانات زیادی را در طراحی های گرافیکی خود به کار ببرند.
  • Attract Tool: یکی از ابزارهای ویرایش شکل است. Attract Tool لبه های شی را با کشیدن گره ها به سمت جایی که مکان نما قرار می گیرد، دستکاری می کند تا زمانیکه آنها در محدوده قطر نوک ابزار باشند.

نسخه های منتشر شده

Corel Draw 1اولین نسخه این نرم افزار بود که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد.
کورل دراو ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ تا سال ۲۰۰۳ منتشر شدند.
نسخه های Corel Draw Graphics Suite X3 -PowerTrace – january 2006 و نسخه های دیگر با نام های Corel Draw Graphics Suite X4 ، X5 ، X6 X7 تا سال ۲۰۱۸ نیز این نسخه ها منتشر شدند.
Corel Draw Graphics Suite X9 در سال ۲۰۲۰ منتشر شد
نا گفته نماند در میان این نسخه ها نسخه ۸ این نرم‌افزار از محبوبیت بالایی میان کاربران برخوردار است

corel آنلاین

در صورتی که شما قصد ندارید که برنامه کورل دراو را بر روی سیستم خود نصب کنید می توانید از برنامه کورل آنلاین استفاده کنید . در این صورت مسلما نیازمند سرعت بالای اینترنت خواهید بود. نسخه آنلاین از بهترین نسخه های دراو است که شما می توانید از آن استفاد کنید.

مقایسه نرم افزار کورل دراو و فتوشاپ

نرم افزار کورل وسیستم موردنیازآن

در مقاله مقایسه نرم افزار کورل و فتوشاپ به بررسی کامل این دو نرم افزار پرداختیم در اینجا به طور مختصر این موضوع را توضیح میدهیم. هر چند که هر دوی این نرم افزارها در زمینه ی ویرایش و ایجاد تصاویر بصورت حرفه ای کار می کنند اما یک سری تفاوت ها در امکانات و قابلیت های آن ها حاکم است که این دو را از هم متمایز می کند. از نرم افزار فتوشاپ برای ویرایش تصاویر موجود و خلق تصاویر گرافیکی استفاده شده و از محبوب ترین نرم افزارهای ویرایش عکس در جهان است . نرم افزار کورل دراو برای ساخت فایل های وکتوری استفاده می شود. با توجه به اینکه این دو نرم افزار دارای سازندگان مختلفی هستند، نرم افزار کورل دراو را می توان در رده نرم افزار ایلوستریتور شرکت ادوبی قرار داد. کاربرد نرم افزار کورل بیشتر برای طراحی آرم و نشانه، طراحی کاراکتر و تصویر سازی است.از نظر حجم هم حجم فایل های تولید شده در کورل دراو به دلیل برداری بودن از حجم بسیار کمتری نسبت به فایل های فتوشاپ برخوردارند.از لحاظ کیفیت تصاویر، با توجه به اینکه تصاویر وکتوری از توابع ریاضی برای رسم اشکال استفاده می نمایند، در صورت بزرگ شدن تصاویر، کیفیت خود را از دست نمی دهند. اما در فتوشاپ از تصاویر موجود استفاده می نماییم و در صورت تغییر اندازه، تصاویر کیفیت خود را از دست می دهند و به اصطلاح پیکسله یا رنجه می شوند.

مقایسه نرم افزار کورل و ایلوستریتور

  • محیط کار : تفاوت اول ساده تر و راحت تر بودن کورل دراو نسبت ایلوستریتور است. بنابراین برای افراد مبتدی که میخواهند کار با نرم افزارهای برداری را شروع کنند مناسب تر است.
  • قدرت نرم افزاری : هردو نرم افزار بسیار قدرتمندهستند, اما طبق نظر کاربران قدرت نرم افزار ایلوستریتور بالاتر است.
  • پالت رنگی :به عقیده بسیاری از طراحان پالت رنگی ایلوستریتور متنوع و قوی تر از کورل دراو می باشد و امکان انتخاب رنگ های بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهد.
نرم افزار کورل چیست وسیستم موردنیازآن

امکانات نرم افزار کورل چیست

همان طور که در ابتدا گفتیم نرم افزار کورل امکانات بسیار زیادی دارد. دراینجا به معرفی تعدادی از آن ها میپردازیم:

  • پشتیبانی بیش از صدها فرمت گرافیکی مختلف
  • امکان همکاری با سایر نرم افزارها
  • سازگاری داشتن با نسخه های مختلف ویندوز
  • تبدیل تصاویر پیکسلی به تصاویر برداری
  • امکان چاپ آرم‌ها و نوشته‌ها به صورت کاملا دقیق
  • کار حرفه ای با متن
  • ویرایش کردن و طراحی تصاویر
  • امکان ذخیره تصاویر با پسوندهای PNG، PPT، GIF، EPS، AI و WMF
  • اجرای سریع دستورات و سرعت بارگذاری بالا
  • استفاده از صفحات آماده جهت طراحی روزنامه‌ها و مجله‌ها
  • امکان طراحی پارچه و استفاده از آن‌ها در کارخانجات چاپ پارچه
  • طراحی کاتالوگ، پوستر، کارت ویزیت و …

بازار کار نرم افزار کورل

با یادگیری و تسلط بر این نرم افزار فوق العاده میتوانید در حوزه های زیر مشغول به کار شوید :

  • زمانی که به طور کامل به این نرم افزار مسلط شدید میتوانید در شرکت های تبلیغاتی مشغول به کارشده  تصاویر بی نظیری خلق کنید.
  • طراح لگو,کارت ویزیت و..
  • کارخانجات چاپ پارچه
  • طراحی و ساخت صفحات وب

سیستم مورد نیاز برای نصب

برای کار با نرم افزارهای گرافیکی، همیشه به یک سیستم قدرتمند و به روز نیاز دارید. طراحان و گرافیست ها
برای اجرای بهتر و سریعتر کارهای خود از سیستم هایی با امکانات سخت افزاری بالا استفاده کرده و عمدتا اقدام به خرید ورک استیشن گیمینگ یا رندرینگ میکنند.

برای نرم افزار کورل می توانید از سیستم های ارزون قیمت با کیفیت حتی مینی کیس هم استفاده کنید یا برای کیفیت بهتر و سرعت عالی تر میتوانید از سیستم رندرینگ هم استفاده کنید که در قسمت محصولات مدل و مقایسه دستگاهارو گذاشتیم .

نرم افزارگرافیکی CorelDRAW برای اجرا به امکانات زیر نیاز دارد:

  •  CPU :حداقل Athlon AMD یا MHz 800 III Pentium.
  • RAM :حداقـل GB 1 حافظه مورد نیاز است ولی برای عملــکرد بهتر، از GB 2 حافظـه
    استفاده شود.
  • سیستم عامل XP Windows، Vista Windows Seven Window
  •  Disk Hard  :حداقل مقدار فضای  لازم، GB 1 است.

مقایسه کورل و ایلوستریتور

این دو نرم افزار را میتوان از نظر محیط کار, پالت رنگی وقدرت نرم افزاری مقایسه کرد.که در این مقاله به بررسی آن ها پرداختیم.

از نرم افزار corel در کجا استفاده میشود؟

بسیاری از گرافیست ها و کسانی که در طراحی تصاویر و شکل های برداری در ابعاد کوچک تا ابعاد بسیار بزرگ فعالیت میکنند از این نرم افزاراستفاده میکنند .

اچ استوک بزرگترین فروشگاه کامپیوتری ایران تنها شرکت فروش قطعات کامپیوتری استوک با یک هفته مهلت تست و تعویض به شما این امکان را میدهد تا در کنار خرید جنس استوک و کم قیمت اطمینان خاطر نیز داشته باشید تا در صورت بروز مشکلات جنس تعویض و جنس سالم به شما تحویل داده شود.