نرمافزار مایا چیست؟
نرمافزار مایا Autodesk Maya نرمافزاری پولی برای طراحی سهبعدی است. در دههٔ اخیر، عمدهٔ استفاده نرمافزار کمی تغییر داشتهاست و بیشتر در زمینه ساخت شخصیت، محیط، اسکلتبندی و انیمیشن بهطور گسترده استفاده شدهاست. این نرمافزار نخست توسط شرکت آلیاس ویو فرانت عرضه شدهاست که در سال ۲۰۰۵ شرکت اتودسک (شرکت سازندهٔ نرمافزارهای سهبعدی و انیمیشنسازی از جمله تریدیاسمکس و اتوکد) آن را خریداری کرد و نسخههای جدید مایا با نام اتودسک مایا (Autodesk MAYA) به بازار عرضه شدند. در ابتدا در ایران مایا به عنوان نرمافزار جلوههای ویژه شناخته میشد ولی با گستردهتر شدن نرمافزارهایی مثل هودینی، مایا بهصورت گسترده از مرحله طراحی تا انیمیت مورد استفاده قرار گرفت و بهصورت فایل اف بی ایکس به نرمافزارهای دیگر منتقل شد. ا تودسک مایا انیمیشنهایی ۱بعدی ۲بعدی ۳بعدی و استاپ موشن را میسازد
مایا یکی از پیشرفتهترین نرمافزار انیمیشن و مدلسازی و متحرکسازی سهبعدی است که بهطور گسترده در استودیوهای فیلمسازی، انیمیشن و همینطور صنعت بازیهای رایانهای استفاده میشود. البته نقطهٔ قوت مایا در ابزارهای مدلسازی آن است و در شرکتهای بزرگ نیز بیشتر از این خصیصهاش استفاده میکنند. تکنولوژی نربز بکار رفته در این استودیو انیمیشنسازی، باعث کمک به طراحی بهینهٔ اشیاء طبیعی از جمله چمن، گیاهان، مو و… میشود.
ویژگیهای نرمافزار مایا
Modeling
قدرتمندترین ابزار موجود در زمین برای ایجاد ایدههای برتر، کاراکتر، محیط و … نرمافزار مایا میباشد.آپدیت کلی منوی مش در چند سال اخیر سرعت و دقت را طراحی را در مایا مثال زدنی کردهاست.برای خلق طراحیهای پیچیدهتر پیشنهاد میشود پس از خلق اولیهٔ طراحی، مش خود را وارد نرمافزار زیبراش کنید (در این مرحله میتوانید یووی مش را باز کنید و پس از اتمام کار مجدد به مایا برگردید).
UV map
برای باز کردن یو وی میتوانید از ابزارهای موجود در مایا استفاده کنید که بسیار کارا و دقیق است. برای یوویهای پیچیدهتر پیشنهاد میشود از نرمافزار Headus UV Layout استفاده کنید.
Texturing and materialization
برای کارهای ساده از ابزارهای موجود در مایا میتوانید استفاده کنید. برای کارهای پیچیدهتر پیشنهاد میشود که از نرمافزار ساب استنس پینتر استفاده کنید.
Lighting
با آمدن موتور رندر آرنولد، نور پردازی آرنولد بسیار آسان شدهاست و گاهی با فشردن یک دکمه نور آماده میشود.
Dynamics and fluids
دود، آتش، آب، ابر و هر آنچه که به پارتیکل و فلوید مربوط است پیشنهاد میشود از نرمافزارهای دیگری همچون هودینی استفاده شود که بسیار سریعتر و حرفهایتر است.
از جمله ویژگیهای این نرمافزار، انعطافپذیری و قابلیتهای شخصیسازی (customization) آن است که به کاربران حرفهای اجازه میدهد به سادگی محیط آن را به دلخواه خود تغییر دهند. مایا یک نرمافزار جامع است که به بخشهای مختلفی تقسیمشده که هر بخش ویرایش و ایجاد یکی از مراحل ساخت انیمیشن را بر عهده دارد و نیاز کاربر را به نرمافزارهای جانبی بهحداقل میرساند. بهعلاوه، یکی دیگر از قابلیتهای منحصربهفرد آن، امکان توسعهٔ این نرمافزار برای استفادهکنندگان آن است. کاربران میتوانند از طریق زبانهای برنامهنویسی سیپلاسپلاس، MEL یا maya embedded language و همینطور پایتون آن را توسعه دهند و ابزارها و امکاناتی که پیشتر در نرمافزار وجود نداشتهاند را به آن اضافه کنند. به همین دلیل بسیار مورد توجه استودیوهای بزرگ سازنده فیلم و انیمیشن قرار گرفتهاست.
در سال ۲۰۰۳ نرمافزار مایا برندهٔ جایزهٔ Academy Award برای «موفقیتهای علمی و فنی» شد.
یک ابزار جدید Sweep Mesh برای تولید رویهٔ هندسه و تنظیم ویژگیها با یک کلیک به مایا ۲۰۲۲ اضافه شدهاست.
ابزار جدید Sweep Mesh هنرمندان را قادر میسازد تا با یک کلیک هندسه را ایجاد کرده و ویژگیها را تنظیم کنند.
با استفاده از پلاگین جدید Game Vertex Count، هنرمندان میتوانند قبل از ارسال آنها به موتورهای بازی، با دقت بیشتری تخمین بزنند که داراییهای مایا بر بودجهٔ تعداد رأس درون بازی خود چگونه تأثیر میگذارند.
هستهٔ اصلی مایا در زبان سیپلاسپلاس نوشته شدهاست.
نرمافزار مایا بر روی سیستمعاملهای ویندوز، لینوکس و مکینتاش قابل استفادهاست.
سیستم مورد نیاز نرمافزار مایا
اگر قصد دارید که از نرمافزار مایا استفاده کنید باید این موضوع را در نظر بگیرید برای اجرای آن به یک سخت افزار قوی نیازمندید که بهترین انتخاب برای شما سیستم رندرینگ میباشد. در ادامه مشخصات لازم را به شما توضیح خواهیم داد.
پردازنده | اگر میخواهید با سیستم خود به مدلسازی سه بعدی و متحرکسازی بپردازید بهتر است از پردازنده هایی که سرعت هسته آنها بالاست استفاده نمایید. در واقع نیازی نیست یک CPU چند هسته ای تهیه کنید بلکه یک پردازنده با سرعت Core بالا در اختیار داشته باشید، برای مدلسازی و متحرکسازی مشکلی نخواهید داشت. برای مثال پردازنده های Rizen EMD و همچنین پردازنده های Intel که سرعت خوبی دارند برای شما مناسب خواهند بود. |
کارت گرافیک | شرکت اتودسک برای نسخه های اخیر مایا کارت گرافیکهای NVIDIA و GeForce را در لیست GPU های پیشنهادی خود قرار داده است. با این حال، آنها بین این دو نیز تفاوت قائل میشوند زیرا کارتهای درجه یک Quadro را “تایید شده” مینامند در حالی که GeForce فقط “آزمایش شده” است، این در صورتی است که کارت های GeForce در 3DS Max به خوبی کار میکنند! |
حافظه | به طور کلی برای کار با مایا حداقل ۱۶ گیگابایت رم نیاز است. شما ممکن است برای ساخت صحنههای بسیار پیچیده به ۳۲ گیگابایت رم نیاز پیدا کنید |
در ادامه مشخصات تعدادی سیستم رندرینگ را برای شما قرار داده ایم.
- پردازنده: AMD Ryzen9
- مقدار رم: 32GB DDR5
- گرافیک:Zotac RTX 4090 AMP Extreme AIRO 24GB
- کولر پردازنده:DeepCool LT720
- مادربورد:ASUS ROG Crosshair X670E Hero
- پاور:FSP Cannon 2000W
- مدل کیس :Cooler Master HAF 500
- پردازنده:AMD Ryzen 9
- مقدار رم: 32GB DDR5
- گرافیک:Zotac RTX 4090 AMP Extreme AIRO 24GB
- کولر پردازنده:DeepCool Castle 360 RGB V2
- مادربورد:ASUS TUF GAMING X670E-PLUS
- پاور: FSP Cannon 2000W
- مدل کیس :NZXT H7 Flow – Matte White
- پردازنده:Intel Core i7 13700K
- مقدار رم: 32GB DDR4
- گرافیک:MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR
- کولر پردازنده:Corsair H150 RGB
- مادربورد:MSI PRO Z690-P DDR4
- پاور:SilverStone 850W DA850 Gold
- مدل کیس :Lian Li PC-O11 Dynamic – Black
اکنون که شما متوجه شدید برای اجرای نرمافزار مایا نیازمند به چه سیستم و مشخصاتی میباشید ما به شما پیشنهاد میکنیم به سایت اچ استوک مراجعه کنید و با مشاوره رایگان و با توجه به نیازتان در قسمت محصولات یک سیستم رندرینگ با بودجه و مشخصات دلخواهتان را انتخاب کرده و خریداری نمایید.